Sada čitate
Opasnosti trčanja u visokim temperaturnim uvjetima

Opasnosti trčanja u visokim temperaturnim uvjetima

Pavao Vlahek

Moramo razlikovati 2 stanja: sunčanicu i toplinski udar.

- Oglas -

Sunčanica je stanje koje nastaje kada dugo boravimo na suncu i ono zagrijava našu glavu, a time i «termostat» koji se diže na više vrijednosti, npr. 40C. Tijelo je još uvijek na normalnoj ili nižoj temperaturi , npr. 38°C. Pošto je «termostat» na višoj temperaturi on shvaća da je tijelo pothlađeno i počinje se ponašati kao kod pothlađivanja-nastoji stvoriti toplinu da bi tijelo stiglo njegovu temperaturu. Pa kreće drhtanje i osjećaj hladnoće, osoba se želi zamatati u toplu odjeću iako su vanjski uvjeti pakleno vrući. Tako se već zagrijano tijelo zagrijava još jače.

U ovom stanju osobu treba ohladiti. Najbolje je uroniti cijelo tijelo u mlaku do hladnu vodu, ili primijeniti hladni tuš i tuširati hladnom vodom. Tokom postupka treba pratiti temperaturu da osobu ne bi pothladili hladnom vodom.

Najbolja zaštita protiv ovoga je prevencija. Ako se već utrka odigrava po zvizdanu, tada treba nositi kapu, po mogućnosti svijetle boje jer to odbija sunčevu svjetlost. Izvrsna stvar su mokre spužve koje se stave pod kapu i hlade glavu.

Sunčanica se manifestira kao, već prije spomenuti, osjećaj hladnoće, drhtanje, unatoč vanjskim vrućim uvjetima i suncu. Ukoliko se ništa ne poduzima može doći do poremećaja svijesti tako da osoba prestaje zdravo rasuđivati i čudno govoriti . To se događa jer hladnija krv iz tijela želi ohladiti «termostat» pa dotiče u većim količinama u mozak koji onda počinje oticati što je po život opasno stanje.

Toplinski udar nije nužno uzrokovan sa izlaganjem suncu. Može se desiti u bilo kakvim uvjetima kada s tijelo zagrijava , a više nije sposobno hladiti se (znojenjem, provjetravanjem, skrivanjem u hladu).
Kada je «velika vlaga u zraku» tada se znoj ne može isparavati sa kože pa se tijelo ne može hladiti i čovjek se pregrijava. (Da nam bude bliže..ako plivamo sa neoprenskim odijelom u toplom bazenu, možemo se pregrijati i doživjeti toplinski udar jer se tijelo znoji, a topli znoj se zadržava između neoprena i kože i ne dopušta hlađenje, ili famozno trčanje u 5 komada trenirki na sebi, u podne, u 7 mjesecu, na 35 C)

Osoba se osjeća toplo i vruće za razliku od sunčanice. Puls srca je ubrzan i slab, koža je topla i crvena, ali suha jer se tijelo prestalo znojiti.

Postupci zbrinjavanja osobe koja je doživjela toplinski udar su isti kao i kod sunčanice.

Preporuka za čitanje

Prevencija je opet najbolji lijek. Dakle, pijenje puno tekućine (po mogućnosti hladne) da bi se tijelo moglo znojiti i ne pretoplo se oblačiti.
Također i aklimatizacija je važna. Ako živimo i treniramo u hladnijim krajevima pa odemo na maraton na jug Španjolske treba proći nekoliko dana da bi se tijelo priviklo na nove uvjete.
Ako uvjete ne možemo mijenjati (vlaga u zraku, vruć dan) tada možda treba stati, usporiti tempo na trci jer zdravlje je najbitnije, a bolje i sporije vrijeme , nego DNF ili RIP oznaka uz naše ime na ciljnoj listi.

Neki važni savjeti

Mudre i dosjetljive glave bi sigurno htjele sniziti temperaturu kod pregrijavanja sa različitim lijekovima za snižavanje temperature tipa Aspirin, Andol, Lekadol,Lupocet… Oni jesu korisni za snižavanje povišene temperature kada je uzrokovana infekcijom, jer tada temperaturu dižu bakterije, virusi i njihovi proizvodi , a ovi lijekovi blokiraju te proizvode i tako snižavaju temperaturu. Kod sunčanice i toplinskog udara temperaturu tijela je digla izloženost toplim klimatskim uvjetima tako da ovi lijekovi nemaju učinka.

piše: dr. med. Pavao Vlahek

Pogledajte komentare (0)
Na vrh stranice