Sada čitate
Psihičko zdravlje uslijed krize prouzročene COVIDOM-19

Psihičko zdravlje uslijed krize prouzročene COVIDOM-19

Ostati pozitivan, motiviran i aktivan tijekom ovog nesigurnog razdoblja nije lako – vjerujte nam, i mi se borimo da nam vježbanje u zatvorenom bude zanimljivo! Razgovarali smo s Doktoricom Finom Williams, kliničkom psihologinjom i sportašicom koja koristi Stravu kako bi doznali više o psihološkom utjecaju kojeg COVID-19 ima na sve nas i kako se pobrinuti za svoje mentalno zdravlje.

- Oglas -

 

Koliko je važna uloga vježbanja u održavanju dobrog psihičkog zdravlja?

“Vježbanje je jako važno za našu mentalnu dobrobit. Znamo i znanstveno što stoji iza toga i kako endorfini utječu na naše raspoloženje. Ali puno toga može se reći i o postignuću, rutini i što nam vježbanje kroz njih pruža – osobito u trenucima kad smo prirodno ostali bez nekih od tih aspekata našeg života. Znamo i da nam vježbanje pomaže kod spavanja koje je neophodno za dobar i zdrav život.

Za mene osobno vježbanje je uvijek bilo dio mog života i ne mogu zamisliti život bez vježbanja. Vježbanje je ključno za moju dobrobit i pomaže mi da stresan dan ostavim iza sebe i pripremim se za važan dan ispred sebe!”

 

U Ujedinjenom Kraljevstvu dozvoljeno je izlaziti samo jednom dnevno – mislite li da će to značajno utjecati na mentalno zdravlje ljudi?

“Trenutne restrikcije pomažu nam usredotočiti se na taj jedan sat kad nam je dozvoljeno izaći van i da ne uzimamo zdravo za gotovo vrijeme provedeno vani. Imali smo sreće s lijepim vremenom i čini se da ograničenja potiču ljude da se pobrinu da ostanu aktivni i izađu van – to je lijepo za vidjeti.

Sve više ljudi koristi priliku kako bi obiteljski otišli na vožnju biciklom ili se loptali na obližnjoj zelenoj površini. Djeca i obitelji kojima moj tim pruža podršku kažu da su pronašli nove načine da se povežu bez ometanja od strane moderne tehnologije, definitivno je pozitivna stvar vidjeti velik dio stanovništa koje cijeni svoje vrijeme provedeno vani.

Na one ljude koji ne provode puno vremena vani ili u društvu drugih ograničenja mogu negativno utjecati. Imajte na umu da su smjernice tu kako bi vam omogućile da izađete iz kuće i potražite podršku i zaštitu ukoliko ste žrtva obiteljskog nasilja ili se nalazite u rizičnoj i opasnoj situaciji. ”

 

Kako se pobrinuti da u sadašnjoj situaciji ne zanemarimo psihičko zdravlje?

“Prirodno je da će naše psihičko zdravlje imati uspone i padove tijekom karantene. Britansko psihološko društvo nedavno je objavilo smjernice o tome kako će pandemija utjecati na nas – trenutno se nalazimo u aktivnoj fazi tijekom koje svi jako žele izaći van, ostati fit, podržati volontiranjem, itd. To će s vremenom oslabjeti i doći ćemo u fazu otrežnjenja i iscrpljenosti koje će vjerojatnije negativno utjecati na našu dobrobit.

Zato je od iznimne važnosti da sada radimo na zdravim navikama, one će nam biti od koristi kasnije tako što će nam dati strukturu, rutinu i naglasak radu na daljinu ili umanjiti stres uzrokovan gubitkom posla. Naša očekivanja od vježbanja ne moraju biti velika. Svaki dan moramo si postaviti realne ciljeve koji će nam pružiti osjećaj postignuća. Važno je započeti sada kad se osjećamo motivirano i imati suosjećanja sprema samom sebi u trenucima kad nam ograničenja naše slobode postanu izazovna.”

 

Što sve ljudi trebaju raditi kako bi održali psihičku dobrobit?

“Izuzetno je važno držati poslovni i privatni dio života odvojenima – ponekad je to teško, osobito osobama koje imaju djecu i djecu školarce. I ja sama imam troje djece i izazovno je održavati odvojenim posao i privatni život i držati sve pod kontrolom.

Djeca trebaju rutinu, a rutina im je u potpunosti poremećena. Kako bi se vi sami psihički dobro osjećali pobrinite se za to da odredite vrijeme za posao, školu i obitelj – granice trebaju biti jasne.

Izuzetno je važno imati mjesto za rad, idealno bi bilo da je to mjesto  udaljeno od spavaće sobe ili mjesta na kojem se inače odmarate. Udaljite mjesto za rad od ostatka stana što je više moguće kako bi na kraju dana mogli zatvoriti vrata za sobom i ostaviti posao iza njih.

Također je važno imati razumijevanje za samog sebe – u ovim kriznim vremenima vaša produktivnost neće biti kao prije. U pozadini je uvijek nešto što vas dekoncentrira, zabrinuti ste zbog toga što se događa u društvu i u svijetu. Nemoguće je to ignorirati. Osvjestite da je vaša produktivnost niža i dozvolite si to.”

 

Rad od kuće može biti dodatan izvor stresa u svakodnevnom životu, imate li kakav savjet kako se nositi sa stresom?

“Bitno je prihvatiti da ono što koristi jednoj osobi neće pomoći drugoj, teško je dati univerzalan savjet. Neki ljudi meditiraju, drugi se bave jogom – ali neće sve odgovarati svima, to je vrlo individualno.

Navikli smo na puno rutine i strukture u svojim životima, čak možda i nismo toga svjesni. Sada je na nama samima da kreiramo svoju rutinu i odredimo jasne granice do kojih možemo ići. To je vrijeme za spavanje, vrijeme za jelo, vrijeme za vježbanje i bilo što drugo što čini dio vašeg dana.

Najvažnije je strukturirati svoje vrijeme u danu tako da pronađete vrijeme koje ćete provesti sa svojom obitelji, prijateljima – makar i na daljinu- i držite se tog što ste odlučili čak i ako vam se na prvu možda to i ne da; oni će vam dugoročno pomoći umanjiti osjećaj izoliranosti. ”

 

Kako vi održavati zdravu ravnotežu između posla i privatnog života?

“Primjećujem da nema prirodnog početka i kraja posla. Sad sjedimo ispred ekrana bez prirodnih pauzi koje bi normalno napravili radeći u uredu. Za mene osobno to znači da se moram prisiliti da napravim pauzu i vrijeme provedeno vani koristim da dan privedem kraju. To mi pomaže da razgraničim kraj svog radnog dana i početak večeri. Pomaže mi i da razbistrim glavu i bolje spavam.

Moj bi savjet bio da pronađete ono što kod vas funkcionira ali pokušajte osigurati da vam je radni dio dana odvojen od dijela dana posvećenog obitelji koliko god je to moguće.

I tvrtke imaju ulogu koju trebaju odigrati u kreiranju poslovne kulture koja podržava pojedince i ne nameće im dodatni stress. Tvrtke same mogu biti primjer i uzor koji svi trebaju slijediti kada je u pitanju zdrava ravnoteža između privatnog i poslovnog života: npr. za početak ne slati e-mailove poslije 17h ili prije 8/9h ujutro! Trebamo biti suosjećajni i prihvatiti prirodan pad učinkovitosti dok smo rastrgani između naših obitelji, starijih koji ovise o nama i nesigurnosti vremena u kojem živimo. Tvrtke će morati prihvatiti i pripremiti se za način rada koji će to uzeti u obzir.

Kad se s vremenom počnemo vraćati na svoja radna mjesta, tvrtke će morati misliti na dobrobit svojih zaposlenika i na to kako je pandemija utjecala na njih. Srećom mislim da je to smjer u kojem smo se već kretali i rad od kuće se sada može činiti značajno pristupačnijim. Mi u Nacionalnoj zdravstvenoj službi vjerojatno ćemo se kretati u smjeru prepoznavanja utjecaja traume na naše zaposlenike i pripreme programa za njihovu dobrobit koje ćemo mi sami organizirati umjesto da angažiramo nekog izvan tvrtke.

Kao i kod svih traumatičnih događaja, i ovdje imamo mjesta za post-traumatski rast jednom kad izađemo iz ove pandemije – spoznajom o snazi koju svatko od nas ima i o onome što se pokazalo učinkovitim kad smo morali promijeniti svoje živote neki će od nas biti otporniji i fleksibilniji u nošenju s promjenama i neizvjesnošću.

Mislim da mogu reći kako će dobrobit svih nas biti pogođena karantenom na ovaj ili onaj način i moramo biti oprezni da ne upadnemo u zamku i tražimo od ljudi da rade duplo više kako bi nadoknadili smanjenu produktivnost kada se vratimo na radna mjesta. Iz iskustva Kanade sa SARS-om možemo vidjeti da je to povezano s iscrpljenošću zaposlenika i povećanom stopom bolesti.“

 

Preporuka za čitanje

Mislite li da vam Strava i snaga zajednice pomažu ostati motiviranom?

“Ako je održavanje redovitog vježbanja nešto novo za vas i u potrazi ste za načinom kako poboljšati svoje fizičko i psihičko stanje, Strava je odlično sredstvo za to.

Snaga zajednice je očita, možete se povezati s drugima koji se nalaze u sličnoj situaciji. Možete se voziti i raspravljati zašto je aplikacija Zwift tako popularna u zadnje vrijeme.

U situacijama poput ove dolazi do prirodne razdvojenosti i Strava nam pomaža da ostanemo povezani jedni s drugima. ”

 

Kakva je bila vaša rutina vježbanja tijekom ove karantene?

“Moja se rutina dosta promijenila, budući da sam trenirala za triatlon u srpnju prije početka karantene. To je uključivalo kombinaciju teretane i vježbanja na otvorenom što sam sad trebala prilagoditi situaciji.

Budući da sam počela raditi od kuće svoju sam rutinu morala restrukturirati. To je podrazumijevalo puno Turbo treninga kod kuće i trčanja na otvorenom – dobro mi je vrijeme u tome pomoglo.

Mislim da smo zbog trenutnih granica i ograničenja shvatili da ne možemo vježbanje uzimati zdravo za gotovo. Svi izlazimo van puno dosljednije, ali koristim i svoj Turbo redovitije nego ikada.”

 

Kako je zajednica na Stravi podržala vaše vježbanje tijekom karantene? Koji su vam elementi na platformi bili od velike vrijednosti i korisni? Neke posebne značajke? Pomaže li vam zajednica na Stravi u pronalaženju inspiracije i novih ideja za vježbe?

“Zaista cijenim činjenicu da moj Garmin i Turbo imaju integriranu Stravu i da se sve moje aktivnosti učitavaju bez poteškoće i trenutačno – to je sjajna značajka.

Moja zajednica na Stravi još uvijek raste i povezujem se na platformi sa sve više biciklistica što je sjajno. Uživam u svim statističkim podacima i segmentima – oni mi osobito pružaju kratkoročne ciljeve i guraju me da postignem još više. Također dobivate jasan pregled napretka, postignuća i to je jedinstven motivirajući faktor.

Zajednica Strave je moćna i povezanost s njom sada kada se vozimo svatko za sebe je jako važna. Podrška zajednice jak je motivirajući faktor, osobito kada se ne možemo naći s prijateljima i vježbati zajedno.

Izvor: blog.strava.com/mental-health-and-wellbeing-during-covid-19/

S engleskog prevela: T.K.Z.

Na vrh stranice