Kao trkač sigurno ste se već susreli na treningu ili utrkama da ljudi za vrijeme ozljede imaju zalijepljene šarene trake na određenom području tijela. U trkačkom svijetu često su to trake oko koljena, bedrenih ili mišića potkoljenice.

Što je kineziološka traka, zvana kinesio tape ili „KT tape“? Kako pomaže u rehabilitaciji, koji su načini postavljanja, kontraindikacije i tko ju može postaviti pročitajte nadalje u tekstu.

Što je kineziološka traka?

Kineziološka traka je elastična vrpca koju fizioterapeut ili liječnik primjenjuju na mišiće, a pruža osjetilni ulaz na tretirano područje omogućujući čitav raspon pokreta. (1)

Doktor kiropraktičar Kenzo Kase je razvio metodu 1970-ih  u Japanu. Umjesto da koristi krutu medicinsku traku, htio je stvoriti nešto što će oponašati elastičnost ljudske kože. (1) Na temelju svog kliničkog iskustva prilikom čega je utvrdio da mnogi bolovi rezultiraju iz funkcijskih smetnji mišića i tkiva u području zglobova i njihovog međusobnog narušenog sklada. Problemi sa zglobovima postaju učestaliji zbog disbalansa snage i fleksibilnosti mišića. (1) Traka je postala međunarodno poznata 1988. godine kada ju je svijet vidio na sportašima na Olimpijskim igrama, međutim u Europi se počinje upotrebljavati tek 1996. godine. (3)

Većina kinezioloških traka izrađena je od kombinacije pamuka, elastina i ljepila. (1) Razlikuje se od ostalih traka, ortoza ili bandaža po tome što omogućava pun opseg pokreta, povoljno utječe na propriocepciju te odiže kožu čime se poboljšava cirkulacija.

Kineziološka traka se može protezati do 60 posto od originalne dužine, zadržavajući elastičnost, što je ono što omogućuje pružanje podrške bez ometanja pokreta tijela. Debljina i težina su slični ljudskoj koži, a s donje strane su valoviti kanalići koji oponašaju otiske prstiju te akrilno ljepilo koje se aktivira toplinom. Nema nikakvih lijekova ili kemijskih supstanci, nosi se 3 do 5 dana i vodootporna je. Osoba na koju se traka aplicira nakon 10 minuta više ne osjeća da ju ima na sebi. (4) Kada se s njom tušira ili pliva stalno nošenje potiče mišiće tijela da se aktiviraju na optimalan način. (1,3) Pogodna je za sve dobne skupine. Danas se traka proizvodi u raznim bojama. Prva boja je bila bež, a kasnije proizvedene su u dvije boje, plava za inhibiciju (opuštanje) mišića i crvenu za facilitaciju (aktivaciju mišića). Svejedno je koja se boja koristi važan je smjer lijepljenja trake  i jačina natega. (3)

Postavljanje i način djelovanja kineziološke trake

Najčešća primjena i razlog aplikacije je povišen ili snižen tonus mišića, ozljeda mišića, preopterećenje tetivnog aparata i ligamenata, uklanjanje bolova, poboljšanje protoka limfe i smanjenje edema, traka se još koristi kod lošeg položaja kostiju i korekcija fascije radi njenog opuštanja i smanjenja bolova. (4)

Prilikom postavljanja razlikujemo I, Y i X oblik trake te tzv. mrežicu za limfnu korekciju. Ovisno o vrsti aplikacije terapeut bira oblik trake, smjer u kojem će je zalijepiti i nateg koji će koristiti. Koža treba biti suha i čista bez dlaka. Aplicira se 1-2 sata prije većih napora ili kontakta s vodom.

Kineziološka traka se lijepi na istegnuti dio tijela pod određenim nategom, kada se isti vrati u opušteni položaj, stvaraju se nabori koji zajedno s kožom podižu i fasciju. Taj efekt kože je najvažniji temelj metode kinesiotapinga. U smjeru u kojem je traka nalijepljena omogućava brži protok limfe. Primjerice nakon rupture mišića, tekućina koja tom prilikom nastaje u međustaničnom prostoru uzrokuje povećanje pritiska, javljaju se bolovi, naticanje i povećanje tonusa mišića.

Kineziološka traka putem podizanja kože povećava prostor između kože i potkožnog tkiva, što omogućava slobodan protok limfe u limfni sustav čime se smanjuje nadražaj receptora što rezultira smanjenjem i prestankom boli i bržim smanjenjem edema. Istovremeno, pojačava protjecanje informacija između tog dijela tijela i mozga, poboljšavajući time propriocepciju. Što umanjuje  mogućnost za daljnje ozljeđivanje prilikom kretanja (primjerice odraza i doskoka u trčanju) i osigurava veću stabilnost.

Traka se primjenjuje od hvatišta mišića prema polazištu te tako izaziva facilitaciju tj . povećanje tonusa neaktivnog mišića, a dok traka aplicirana od polazišta prema hvatištu mišića izaziva inhibirajući učinak kod prenapetog mišića te time samo tkivo reagira na nateg i kompenzira promjene u napetosti mišića. Također, jači nateg trake može premostiti mišićnu aktivnost kod povrijeđenog mišića ili može podržati, a ponekad čak i privremeno zamijeniti ulogu oštećenog ligamenta.

Primjena je svestrana, za trkače najčešće se koristi kod povreda mišića, mišićnih disbalansa, bolova u zglobovima (npr. rame, koljeno, skočni zglob), upala tetiva (npr. Ahilova), oteklina (npr. ako ste izvrnuli ili uganuli zglob), ozljeda ligamenata (križni ligamenti u koljenu ), korekcija posture (uslijed lošeg držanja), sindroma prenaprezanja (npr. trkačka potkoljenica, plantarni fascitis,itd.). (2, 3)

Kontraindikacije za primjenu kineziološke trake su otvorene rane, nezacijeljeni ožiljci, madeži, maligne tvorevine, neurodermitisi i psorijaza, genitalne zone u prva 3 mjeseca trudnoće, duboka venska tromboza. (2, 3)

Ako ste se susretnete sa bilo kojim od ovih problema i mislite da bi kineziološka traka mogla pomoći, potražite stručnu osobu prije nego što sami krenete u to. Izgleda lako, ali ne želite potaknuti niti nadražiti mišiće koji su već preaktivni ili isključiti mišić koji je već bio neaktivan. S vremenom, to može uzrokovati još više štete. Aplikacija trake od strane licenciranog stručnjaka iznimno je važna. (1)

Terapiju ovom metodom mogu provoditi posebno izučeni fizioterapeuti više stručne spreme. Jedan od vodećih centara kinesiotapinga za školovanje kinesiotaping – terapeuta osnovan je 1998. godine u Dortmundu u Njemačkoj. Školovanje se danas provodi u preko 30 zemalja u Europi, među kojima je i Hrvatska. Edukaciju i tečajeve organizira Hrvatska udruga fizioterapeuta (HUF). (2)

Sastavila: Anamarija Belušić, bacc. therap. occup., dipl. physioth

 

Literatura:

  1. Ashley Mateo, Runner’s World, Oct 16, 2018., What Exactly is KT Tape and How does it work, https://www.runnersworld.com/health-injuries/a23791766/kt-tape/, 18.10.2018.
  2. Pavica Gorupić, Pliva Zdravlje, 13.03.2008., Kinesio-taping – od metode do terapije, https://www.plivazdravlje.hr/aktualno/clanak/14133/Kinesio-taping-od-metode-do-terapije.html, 23.10.2018.
  3. Ivor Božić, Jadranka Brozd privatna praksa fizikalne terapije, 19.07.2016., Ivor Božić o Kinesio Tapingu, http://www.jadrankabrozd.hr/ivor-bozic-o-kinesio-tapingu-2/, 02.11.2018.
  4. Aragović, I. (2015) Akutni učinci primjene kinezi trake na živčano-mišićne funkcije zdravih osoba: pregled literature. Diplomski rad, Zagreb. Sveučilište u Zagrebu: Kineziološki fakultet