Sada čitate
Važnost oporavka u trenažnom procesu

Važnost oporavka u trenažnom procesu

U suvremenom trenažnom procesu, zbog velikih zahtjeva u odnosu na volumen trenažnog rada i veliki broj natjecanja, praktično ne postoje duži intervali pasivnog odmora, a kratkotrajni aktivni odmori poslije napornih treninga koriste se kao sredstvo pripreme za opterećenja u narednim treninzima. U tom smislu se u intervalima odmora posebno primjenjuju mjere oporavka kao sastavni dio tretmana koje osiguravaju brži i intenzivniji oporavak i na taj način optimalno stanje organizma za trening koji dolazi. Oporavak je opći pojam koji opisuje prilagodbu sportaša na opterećenja nakon treninga ili natjecanja, a za vrijeme odmora.

- Oglas -

ultra

Za zdrave sportaše pojam se odnosi na pozitivan odgovor prema trenažnim podražajima što vodi do prilagodbe na te podražaje i povećanja radne spsobnosti. Takva prilagodba može biti fizičke ili psihološke prirode. Oporavak podrazumijeva primjenu različitih dopuštenih mjera i postupaka tijekom odmora koji će omogućiti brzu regeneraciju sportaševa organizma, odnosno obnavljanje potrošenih energetskih, hormonalnih i živčano-mišićnih rezervi, i ponovnu uspostavu homeostaze, tj. radne sposobnosti koja je bila narušena pod utjecajem treninga ili natjecanja.

graf
Sl 1. Primjer optimalnog oporavka i pravovremenog treninga

Ako sportaši žele biti uspješni u svom sportu, nema drugog puta osim napornog treninga. Ali naporno trenirati i pametno trenirati često ne znači isto. Jako puno sportaša radi iscrpljujuće treninge a istodobno pre često zanemaruju oporavak u svom planu treninga, osim u slučajevima kada su na to primorani ozljedom, bolesti ili drugim „višim silama“. Planiranje  oporavka u programu treninga je osnovna komponenta dobrog  programa i zajedno s principom preopterećenja i specifičnosti čini bazu trenažnog programa.

 

TEŽAK TRENING + OPORAVAK = DOBRI REZULTATI

Zanemarivanje komponente oporavka u trenažnom procesu dovodi do pada radne sposobnosti, ozljeda i pretreniranosti te sportaši imaju osjećaj da je sav taj naporan trening bio uzaludan jer, ne da nisu napredovali nego su čak i nazadovali.

graf2
Sl 2. Primjer nedovoljnog oporavka i preranog treninga

Znaci nedovoljnog oporavka:

  1. Nagli gubitak tjelesne težine (više od 3%)
  2. Naglo povećanje jutarnjeg srčanog pulsa u mirovanju (više od 6 o/min)
  3. Poremećaj sna
  4. Stalni osjećaj umora

 

Glavne funkcije razdoblja odmora i procesa oporavka

  1. Normalizacija bioloških funkcija
  2. Uspostava homeostatske ravnoteže
  3. Obnavljanje energetskih rezerva
  4. Postizanje rekonstrukcijskih učinaka u odnosu na mikrotraume osjetljivih staničnih struktura

Za prvu i drugu fazu oporavka potrebno je nekoliko minuta, a za treću i četvrtu fazu i do 72 sata od završetka rada.

 

Preporuka za čitanje

Klasifikacija metoda oporavka

Primarne metode

  1. režim života
  2. socijalni status
  3. prehrana

bio-medicinske metode

  1. fizikalna sredstva
  2. tehnička sredstva
  3. farmakološka sredstva

metode psihološke pripreme

  1. autogeni trening
  2. relaksacijske tehnike
  3. motivacijske metode

piše: Siniša Ivanković

 

Pogledajte komentare (0)
Na vrh stranice