Ukoliko vas je zainteresirao naslov ovog teksta vjerojatno je prošlo neko vrijeme nakon poroda kada ste uspjeli unijeti rutinu u novi način života, a koji uključuje nesanicu, otečene bradavice dojki  te stvaranja vlastitog brdašca smeća u vidu iskorištenih pelena. Princeza ili Princ su rođeni te je Centar Svijeta dobio novu dimenziju unatoč svojoj jednostavnosti u vidu jedem-spavam-punim pelenu programa. Ovi savjeti se odnose na one majke koje su trčale i prije trudnoće, vjerojatno i  neposredno prije poroda.

Kada početi trčati?

Ukoliko je porod bio uredan, vaginalni i bez ikakvih komplikacija tijekom te poslije poroda, a i trudnoće, generalni stav je donedavno bio da se počinje 6 tjedana nakon poroda.  Međutim, neke majke mogu početi i prije, a neke i kasnije, ovisno o tome kako se osjećaju i kako su se brzo oporavile.

Ako je dijete rađano carski rezom o vremenu početka vježbanja treba se posavjetovati s liječnikom koji može dati zeleno svjetlo s obzirom na specifičnu situaciju. Bilo bi dobro da postavite pitanje o početku vježbanja, pa tek onda trčanja, s obzirom da se trčanje kod nas percipira kao teža fizička aktivnost, a najgore je da pitate kada možete trčati utrku ili maraton.

Kako početi trčati?

Zapravo trebalo bi početi sa hodanjem i vježbama jačanja mišića, a to možete početi već par tjedana nakon poroda, ukoliko se dobro osjećate te nema zdravstvenih zapreka za to. Nakon zadnjih mjeseci trudnoće kada ste bili manje aktivni došlo je do određenog smanjenja mišiće mase, smanjenja snage, a i pod utjecajem hormona zglobovi i ligamenti su ponešto „omekšali“.

Hodanje je dobar izbor da se stekne početna kondicija, a vježbe jačanja da bi mišići ponovno ojačali, činili zglobove stabilnijima te ih na taj način pripremili za trčanje koje će uslijediti kasnije i spriječili eventualne ozljede.

Bez obzira na trkačko iskustvo prije poroda, bilo bi dobro ponašati se kao početnica u trčanju. S obzirom na iskustvo povratak će biti puno brži nego kod apsolutnog početnice.

Kada vam hodanje ne predstavlja problem, možete početi trčati kombinirajući hodanje s trčanjem, a prema  mogućnostima ćete ukinuti hodačke pauze i trčati u komadu.

Ispočetka bi mogli imati osjećaj da je jako teško, tempo možda neće biti očekivani, ali malo po malo vratiti ćete se u formu te početi s nekim programom ako se želite spremiti na kakvu utrku.

Na što bi još trebalo obratiti pažnju?

DOJENJE – Ako dojite, a želite trčati, obratite pažnju na težinu grudi i u tom slučaju trebate potražiti sportski grudnjak koji će ih dobro podupirati. Bilo bi dobro trčati nakon što nahranite dijete pa će grudi biti lakše i manje napete ili pak izdojiti prije. S obzirom na dojenje koje ionako zahtijeva nešto veći unos tekućine, trčanje će potrebu za tekućinom još malo povećati pa pazite da ne dehidrirate.

TJELESNA TEŽINA – Obratite pažnju na eventualni višak kilograma nakupljenih u trudnoći pa ako je velik bilo bi dobro smanjiti ga na prihvatljivu razinu.

KRVNA SLIKA – Prije početka trčanja potrebno je provjeriti stanje željeza, crvenih krvnih zrnaca i hemoglobina te minerala, a osobito kalcija.

UMOR – Pripazite da ne trčite više nego što vam tijelo dopušta da se ne „pretrenirate“, jer opet morate i kod kuće biti na raspolaganju Centru Svijeta.

KRVARENJE – Ako nakon početka vježbanja počnete primjećivati pojačano krvarenje (više od regularnog menstruacijskog) posavjetujte se s liječnikom o mogućim uzrocima.

 

I na kraju, zašto je trčanje nakon trudnoće dobro za majke (prema preporukama Klinike Mayo):

  • Poboljšava kondiciju
  • Ubrzava gubitak prekomjerno nakupljenih kilograma
  • Smanjuje stres uzrokovan 24-satnom brigom oko djeteta i period trčanja je ono vrijeme koje stvarno imate „za sebe“
  • Poboljšava raspoloženje
  • I na kraju, ono najvažnije, a to je da uklopljavanjem tjelesne aktivnosti u svakodnevni život, pružate pozitivan primjer svome djetetu o važnosti i korisnosti takve aktivnosti

Da se ne bi mislilo da samo majke imaju poseban režim trkačkog života i očevi imaju sličan, no o tome nekom drugom prilikom.

Napisao: Pavao Vlahek