Sada čitate
Kratki vodič za trčanje i druženje s astmom

Kratki vodič za trčanje i druženje s astmom

Pavao Vlahek

Dugo vremena je bilo potrebno da se utvrdi za neke bolesti ili stanja da su sigurni za bavljenje nekim sportom. Astma je jedna od njih te se danas preporučuje bavljenje sportom uz određene mjere opreza.

- Oglas -

Astma je stanje koje mogu izazvati ili pogoršati razni „okidači“  kojih ima mnogo, a fizička aktivnost može biti jedna od njih. Fizička aktivnost povećava frekvenciju disanja, udiše se više kroz usta, a manje kroz nos, što manje zagrijava i vlaži zrak pa on biva okidačem astmatskog napada ili u većem broju slučajeva samo težeg disanja. Često se i kod trkača koji nemaju astmu javi sličan osjećaj ako trče zimi ili je zrak jednostavno hladan i suh. Javlja se osjećaj kratkoće daha, pritiska u prsima i kašljanja i piskutavog zvuka prilikom disanja. Kod astmatskog napada dolazi do sužavanja dišnih puteva što onda izaziva gore navedene simptome.

Kojim putem krenuti?

Ukoliko imate takve simptome prilikom trčanja, potrebno je posjetiti liječnika  i utvrditi da li se radi o astmi ili je u pitanju nešto drugo. Ukoliko je riječ o astmi, liječnik će vas educirati (bar bi trebao) o vašem stanju te vam ovisno o potrebi propisati lijekove koji će vam pomoći. Izuzetno je važno da znate kako i kada uzimati lijekove te se toga i pridržavati. Nakon što stavite astmu pod kontrolu možete se vratiti trčanju.

Prije trčanja

Potrebno je poduzeti neke dodatne mjere:

  • Pošteno i dobro se zagrijati na mjestu, hodati, lagano trčkarati, toliko da vam postane toplo i ugodno
  • Izbjegavati mjesta sa suhim i hladnim zrakom, a ukoliko je to nemoguće (primjerice zimi) preko usta stavite bandanu  (naziv za danas vrlo popularnu krpu ) ili neku drugu tkaninu koja će propuštati  zrak.  Također izbjegavati mjesta sa visokom količinom peluda u zraku te birati doba dana ili mjesto kada ga neće biti. U zimi trčanje na traci može biti dobra opcija.
  • Inhalirajte bronhodilatator (lijek koji širi dišne puteve te smanjuje simpotme astme – vaš liječnik će vam ga vjerojatno propisati)

Na trčanju

  • Započeti lagano i pratiti signale svojeg tijela. Ukoliko možete ugodno razgovarati i govoriti, možete pojačati tempo. Nikada ne zanemariti simptome koje vam tijelo šalje. Ako počnete dobivati simptome astme, usporite.
  • Dobro budite hidrirani jer je tekućina važan dio prevencije astme
  • U prvim stadijima svog trčanja imajte nekog uz sebe ukoliko ste skloni jačim napadima
  • Uvijek, ali uvijek imajte uz sebe inhaler sa bronhodilatatorom (najčešće Ventolin u našim krajevima)

Nakon trčanja

  • Nemojte zanemariti važnost hlađenja. Kako ste se temeljito zagrijali, tako se temeljito i ohladite, smirite tijelo jer se često zna dogoditi da se nakon prestanka aktivnosti javi napad
  • Kod kuće se otuširajte toplom vodom, olakšat će eventualne simptome

Uz pridržavanje mjera opreza možete sigurno trčati.

Preporuka za čitanje

Kao kuriozitet, jedna trećina američkih sportaša koji su osvojili medalju na nedavnim Olimpijskim Igrama imala je dijagnozu astme.  „Kako hrabro“, reći će neki, međutim vjerujem da je dosta njih imalo dijagnozu astme da bi mogli koristiti bronhodilatatore koji se klasificiraju kao doping, ukoliko nemate potvrđenu dijagnozu astme.

Napisao: Pavao Vlahek

 

Pogledajte komentare (0)
Na vrh stranice