Dugoprugaško trčanje posljednjih godina bilježi veliku popularnost među rekreativnom populacijom. Povećani broj specijaliziranih trkačkih trgovina, vrsti tenisica i drugih pomagala omogućuje trkačicama i trkačima odabir idealne opreme za ostvarivanje ciljeva i dobrih rezultata.  Jedna od mogućnosti su i kompresijske čarape, majice, navlake za ruke i slična pomagala. Neki trkači i treneri reći će vam da se bez njih ne može istrčati maraton, međutim postoje li čvrsti dokazi za to? Hoćete li trčati duže i brže? Je li moguć bolji oporavak noseći kompresijsku opremu? Sve su to pitanja koja muče prosječnog trkača, a mi ćemo vam pokušati odgovoriti na neka od njih.

Kompresijska oprema i performanse

Parametri o kojima ovisi uspjeh u dugoprugaškom trčanju (21km, 42km, ultramaraton) mogu se svesti na fiziološke i psihološke. Postoje čvrsti dokazi, a Engelova studija to i potvrđuje, da kompresijske čarape i odjeća nemaju značajan utjecaj na fiziološke parametre. To se primarno odnosi na primitak kisika*, brzinu trčanja oko anaerobnog praga* maksimalna srčana frekvencija i udarni volumen srca*.

*možda zvuči komplicirano, ali to su izuzetno važni parametri za svakog trkača

Važno je naglasiti, a druge dvije studije to i potvrđuju, da kompresijska odjeća ima relativno slabi pozitivan utjecaj na ekonomičnost trčanja. Jednostavnije rečeno, ukoliko želite novac uložiti u kupnju kompresijske opreme radi boljih rezultata – ne postoji čvrst dokaz da će vam kompresijske čarape značajno doprinijeti u tome.

Kompresijska oprema i oporavak

Istezanje, masaže, led i drugo, samo su dio alata koje trkači koriste kako bi se što prije oporavili od napornih treninga i utrka. Kompresijska oprema, posebice čarape i hlače ubrajaju se u tu kategoriju. Born i suradnici u svojoj su iscrpnoj studiji utvrdili da doista postoji pozitivan utjecaj kompresijske opreme na oporavak nakon utrka. To se najviše odnosi na KREATIN – KINAZU,  marker koji pokazuje razinu oštećenja tkiva. Engelova studija dodatno potvrđuje te nalaze i dodaje da trkači koji su koristili kompresijske čarape imaju odgođenu pojavu mišićne upale (DOMS) te brži oporavak nakon samog izlaganja naporu (trening i/ili utrka).

Osim fizičkog oporavka, važan dio procesa regeneracije i oporavka nakon teškog treninga, predstavlja i psihološka regeneracija.  Više istraživača u svojim radovima naglašava ulogu percepcije samih trkača o utjecaju kompresijske odjeće na njihovo trčanje. Abigail Laymon i njen istraživački tim sa Sveučilišta Indiana tvrde kako ugoda koju trkači osjećaju koristeći kompresijske čarape, može imati pozitivan placebo efekt na sam oporavak. Upozoravaju na potrebu detaljnijih istraživanja kako bi potvrdili svoje tvrdnje i razmišljanja.

Hoće li pomoći?

Ako uzmemo u obzir dužinu trajanja utrka, osjećaj neugode i mišićni napor koju trkači osjećaju, možemo reći da je kupnja kompresijske opreme opravdana. Iako može pomoći u odgodi pojave umora i „osjećaja težine“ u nogama za vrijeme same utrke i napora, njihova upotreba više će se osjetiti dan poslije same utrke i treninga. Brža regeneracija i oporavak kao i slabija pojava DOMS-a omogućiti će vam bolju pripremu za slijedeći trening i utrku. Međutim, ukoliko mislite da će vam samo kupnja kompresijskih dodataka osigurati postizanje PB-a na utrkama, promislite ponovno.

Napisao: Frane Boban, mag.cin

Izvori:

“Is There Evidence that Runners can Benefit from Wearing Compression Clothing?”, Engel, Holmberg, Sperlich, 2016.

„Bringing light into the dark: effects of compression clothing on performance and recovery.“, Born, Sperlich, Holmberg, 2013.

„Compression garments and exercise: garment considerations, physiology and performance.“, MacRae, Cotter, Laing, 2011.